|
יואב יצחק
שערי גהנום עלולים להיפתח נגד ליברמן מצד המשטרה והפרקליטות אם יצטרף לממשלה בראשות נתניהו ליברמן נתון לסיכון במשפטו של אלכס ויז'ניצר; ולסיכון ממשי אם תסכים פאינה קירשנבאום - הנתונה...
|
|
|
עידן יוסף
בתום סבב ההתייעצויות בבית הנשיא, מובאים לעיון הציבור לראשונה פרוטוקולי דיוני ההתייעצויות שערך נשיא המדינה השישי חיים הרצוג ז"ל לקראת הקמת ממשלת האחדות בשנת 1984
|
|
|
שרון מגנזי
"הייתי רוצה שהחינוך המשפטי יהיה פלורליסטי ומגוון, כי הוא טוב להמון תחומי חיים. זה חינוך בסיסי שדרכו את לומדת להסתכל על העולם ומפתחת רגישות גם לזכויות אדם, לומדת לנהוג שלא במשוא פני...
|
|
|
|
בוררת ומגשרת
הילה גרסטל. ילידת 13.6.1955, ישראל. נשואה לראובן ולהם שני ילדים.
ב-1973 סיימה את לימודיה התיכוניים בתיכון עירוני בהרצליה. בשנים 1975-1973 שירתה בצה
|
|
|
|
|
כלכלן
איתן ששינסקי (נולד: 29 ביוני 1937), כלכלן ואיש אקדמיה ישראלי.
|
|
|
|
|
סופר, עיתונאי
תום שגב (נולד: 1 במרץ 1945), עיתונאי, פובליציסט והיסטוריון ישראלי.
|
|
|
|
|
מדיני קניין לגישה התנהגותית במשפט |
|
|
הגברת הראשונה של החינוך המשפטי |
 |
לוינסון-זמיר. חינוך משפטי |
|
|
|
|
|
|
|
אוניברסיטת ייל נמצאת בניו הייבן, עיר קטנה שאין בה יותר מדי מה לעשות מלבד אקדמיה. האוניברסיטה היא הלב ובגלל שמדובר במקום קטן, אנשים הם פתוחים ונגישים יותר והאווירה היא בלתי רשמית ונעימה |
|
|
|
|
|
"הייתי רוצה שהחינוך המשפטי יהיה פלורליסטי ומגוון, כי הוא טוב להמון תחומי חיים. זה חינוך בסיסי שדרכו את לומדת להסתכל על העולם ומפתחת רגישות גם לזכויות אדם, לומדת לנהוג שלא במשוא פנים, להיות רגישה למציאות של אפליה". הפרופסור דפנה לוינסון-זמיר, הדקאן הראשונה של הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, מסבירה על חשיבות החינוך המשפטי ועל הגישה ההתנהגותית למשפט המשולבת במחקריה.
▪ ▪ ▪
הפרופסור דפנה לוינסון-זמיר נולדה ב-1963 ברחובות, נשואה ואם לשתי בנות. לאחרונה נבחרה לתפקיד דקאן הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, האישה הראשונה שנבחרה עד כה לשמש בתפקיד זה. לתחום המשפטים, לדבריה, הגיעה די במקרה. היא מגיעה ממשפחה מוסיקלית מאוד, בה אומצה המוזיקה כתחביב מקצועי ממש.
לוינסון-זמיר: "אנחנו שלוש בנות כשאני הבכורה וניגנתי על פסנתר ושתי אחיותי ניגנו על כינור וחליל. הנגינה הייתה חלק מהדנ"א המשפחתי, ולכל אחד בחרו את הכלי עליו ינגן. סבא שלי היה גינקולוג אבל גם פסנתרן טוב מאוד, אבא שלי גם הוא רופא ועם זאת צ'לן מעולה, הוא דווקא שקל אם ללכת לקריירה מוסיקלית, אבל בסוף בחר ברפואה".
כיצד הגעת ממוזיקה למשפטים?
לוינסון-זמיר: "בסיום התיכון כבר חשבתי ברצינות על קריירה מוסיקלית, וגם הייתה לי שנה עד הגיוס לצבא. עשיתי את כל הבחינות לאקדמיה למוזיקה וכל שהיה דרוש הוא שהצבא יאשר לי דחיית גיוס בחודש, כדי שאוכל ללמוד שנה באקדמיה למוזיקה, אחר כך להתגייס ובתום השירות הצבאי להמשיך בלימודי המוזיקה. הצבא לא אישר ומבחינתי זה היה די מצחיק, אבל זה שינה לי את מסלול החיים לטובה, כי הסירוב לדחות לי את השירות הצבאי, אפשר לי לבצע חישוב מסלול מחדש לגבי הבחירה המקצועית שלי בחיים. חשבתי שגם אם אלמד באקדמיה למוזיקה בסופו של דבר אהיה מורה לפסנתר ולא מעבר לכך. אני רציתי יותר.
"לתחום המשפטים הגעתי במקרה, היה אז דימוי אליטיסטי יוקרתי לתחום המשפטים, שהושפע גם מסדרות הטלוויזיה ששודרו בתקופה הזו. הצגת הפרקליט או הפרקליטה בדרמטיות כמי שנואמים בלהט ומצליחים לזכות את הנאשם. גם אני הושפעתי ואמרתי לעצמי, בתום ארבע שנות לימודי משפטים באוניברסיטה העברית ותקופת ההתמחות גם אני אוכל להיות פרקליטה לוחמת צדק שמייצגת אנשים, זה קרץ לי מאוד. יש המון יופי בחיי המעשה וסיפוק יוצא דופן ביכולת שלך לעזור לאנשים ולהשיג עבורם צדק. התקבלתי לפקולטה למשפטים בתל אביב וגם בירושלים. בחרתי בירושלים, כי זאת הייתה הזדמנות בשבילי לצאת לדרך עצמאית במקום רחוק מהבית".
לפקולטה למשפטים הגיעה לוינסון-זמיר ללא ציפיות מיוחדות. היא גילתה לשמחתה שהלימודים היו מעניינים ויצירתיים הרבה יותר ממה שסברה - שאין מדובר רק בשינון חוקים, אלא במשהו מורכב יותר, עם מרכיבים של פרשנות ושל חשיבה, שכן לא תמיד החוק הוא חד-משמעי וברור. מה שטוב בחינוך המשפטי, היא מסבירה, הוא בכך שלמעשה הוא משמש כלי לחיים. לומדים שהדברים אינם שחור ולבן ויש שני צדדים לכל מטבע, עוד נקודות מבט. בלימודי משפטים מכירים בכך שיש גם צד שני שיש להקשיב לו ולהתחשב בו. המשמעות היא שלכל אחד יש אחריות אישית גדולה מאוד בעצם הבחירה מה לעשות, דווקא בגלל שיש להפעיל שיקול דעת לגבי החוק ויש מידה מסוימת של גמישות.
במהלך המסע האקדמי שלך יש לא מעט נסיעות שבתון. מה החשיבות שלהן מבחינה מקצועית?
לוינסון-זמיר: "אחד היתרונות של נסיעה לשבתון בחו"ל היא האפשרות להיפתח לרעיונות חדשים. מבחינה זו, השנה הכי משמעותית בקריירה שלי הייתה באוניברסיטת ייל בשנים 1997-1996. זו אוניברסיטה תוססת מבחינה אינטלקטואלית בצורה יוצאת דופן. אוניברסיטת ייל נמצאת בניו הייבן, עיר קטנה שאין בה יותר מדי מה לעשות מלבד אקדמיה. האוניברסיטה היא הלב ובגלל שמדובר במקום קטן, אנשים הם פתוחים ונגישים יותר והאווירה היא בלתי פורמלית ונעימה. במהלך השנה ביקשתי להיות שומעת חופשית בסמינרים מחוץ לפקולטה למשפטים, כגון בחוגים לפילוסופיה ומדע המדינה וקיבלו אותי בשמחה. בייל נזרעו זרעים שנבטו למחקרים עתידיים שלי, אפילו עשר שנים אחר כך. החשיפה לתחומי חקר נוספים אף פתחה אותי לגישות חדשות ששייכות לחקר המשפט".
|
|
 |
טקס חילופי הדקאנים. הדקאן היוצא מיכאיל קרייני |
|
|
|
|
|
בישראל ישנה חקיקה שראשיתה מתקופת המנדט הבריטי, המאפשרת להפקיע חלק מהמקרקעין למטרות ציבוריות מסוימות גם ללא מתן פיצויים לבעלי הזכויות במקרקעין. במשך שנים רבות הפסיקה פירשה את החוק בצורה מרחיבה מאוד. פרשנות זו אפשרה להפקיע קרקע ללא פיצוי לא רק כשההפקעה היא עבור מטרה שמשביחה את ערך הקרקע שלא הופקעה, כגון בניית כביש גישה לחלקה, אלא גם כאשר מדובר במטרה שפוגעת בערך המקרקעין |
|
|
|
|
על מסלול לימודי המשפטים ידעה לספר:
לוינסון-זמיר: "התמחיתי במשך שנתיים, השנה הראשונה בבית המשפט העליון בהדרכתו של דב לוין ז"ל, והשנייה במחלקת הבג"צים של משרד המשפטים. למרות שעברתי את בחינות הלשכה ואני בעלת רישיון עורך דין, בסופו של דבר לא פניתי לעריכת דין, כי רציתי להתמקד במחקר המשפטי שעניין אותי מאוד. נשביתי בקסם של המחקר המשפטי, ואין לי חרטות על כך שלא פניתי לפרקטיקה או לשיפוט. אני חושבת גם שהאקדמיה מתאימה לי יותר מבחינת האישיות שלי. ההחלטה לבחור באקדמיה הייתה מושפעת מעט גם מבן זוגי, אייל זמיר, שאף הוא פרופסור למשפטים וחבר סגל בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית. כשהתחלתי ללמוד משפטים הוא כבר סיים את לימודיו. הוא היה עתודאי ואת שירותו הצבאי עשה כעורך דין. בניגוד אלי, הוא כבר ידע כילד שהוא רוצה להיות פרופסור באוניברסיטה כשיגדל.
"עם סיום הדוקטורט ב-1994, התקבלתי כמרצה בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית. לא הייתה לי איזו 'מטרת על' מול העיניים מהבחינה של מילוי תפקידים ניהוליים ונושא הדקאנות עלה רק בשלב מאוחר הרבה יותר. עשיתי שנה מתוך הדוקטורט כחוקרת-אורחת באוניברסיטת הרווארד ואת הפוסט דוקטורט עשיתי באוניברסיטת ייל בניו הייבן. במהלך השנים יצאתי לשנות שבתון, בשנה אחת הייתי פרופסור אורח באוניברסיטת ניו-יורק NYU, וממש לפני שנכנסתי לתפקיד הדקאנית הייתי בשבתון קצר בבית הספר למשפטים באוניברסיטת שיקגו".
במה עסק המחקר שלך בדוקטורט?
לוינסון-זמיר: "בעיסוק במחקר המשפטי אין השפעה מידית וישירה על המציאות, כפי שיש למשל במתן פסק דין על-ידי שופטת, או בהשגת התוצאה הרצויה כעורכת דין המייצגת לקוח, אבל בהחלט קיימת השפעה. לעבודת המחקר שלי בתקופת הדוקטורט שלי הייתה השפעה על המציאות, כמו גם, לפרויקט חדש שלי שטרם הסתיים ואני מקווה מאוד שגם לו תהיה השפעה מעבר לגבולות האקדמיה.
"הדוקטורט שלי עסק בפגיעות של רשויות התכנון במקרקעין של אנשים. פגיעות כאלה יכולות להיות מסוגים שונים. מקרה אחד הוא כאשר מקרקעין מופקעים באופן פיסי לצורך ציבורי כלשהו, כגון כביש או פארק. מקרה אחר הוא כאשר המקרקעין אינם מופקעים, אך זכויות הבנייה בהן מוגבלות. לדוגמה, מצב בו לפני כניסתה לתוקף של תוכנית בניין ערים, ניתן היה לבנות על המקרקעין בניין של 12 קומות, אבל התוכנית החדשה מתירה כעת לבנות רק שתי קומות, מה שמוריד את ערכם של המקרקעין בשיעור של עשרות אחוזים. ישנן גם פגיעות עקיפות יותר במקרקעין, למשל, כאשר סוללים כביש בסמוך למקרקעין וכתוצאה מכך נוצר מטרד לסביבה. ישנן החלטות רבות שהמדינה או הרשות המקומית מקבלות, שמשפיעות על ערך המקרקעין של אדם. מטרת הדוקטורט הייתה לנתח את מגוון המצבים האלה באופן תאורטי וגם להציע כללים ראויים לפיצוי. כלומר, לתת הנחיות מתי ראוי לפצות את הפרט הנפגע ומתי לא".
מה הפרשנות שהצעת לחקיקה בדיני הקניין בפועל?
לוינסון-זמיר: "בישראל ישנה חקיקה שראשיתה מתקופת המנדט הבריטי, המאפשרת להפקיע חלק מהמקרקעין למטרות ציבוריות מסוימות גם ללא מתן פיצויים לבעלי הזכויות במקרקעין. גם בחוק התכנון והבנייה הישראלי שנחקק ב-1965, ישנן הוראות המתירות להפקיע עד 40% מהמקרקעין ללא פיצוי. במשך שנים רבות הפסיקה פירשה את החוק בצורה מרחיבה מאוד. פרשנות זו אפשרה להפקיע קרקע ללא פיצוי לא רק כשההפקעה היא עבור מטרה שמשביחה את ערך הקרקע שלא הופקעה, כגון בניית כביש גישה לחלקה, אלא גם כאשר מדובר במטרה שפוגעת בערך המקרקעין. פרשנות זו הגיעה לשיאה בהלכת פייצר. בפסק-דין זה נקבע, שגם כאשר מופקעת החלקה בשלמותה ועל כן לא נותרת בידי בעל הקרקע כל יתרה שיכולה ליהנות ממימוש מטרת ההפקעה, עדיין מותר לרשות להפחית 40% מן הפיצויים ולהעניק פיצוי בגובה 60% מערך הקרקע בלבד.
"בעבודת הדוקטורט שלי ביקרתי את הפרשנות הזו לסמכות ההפקעה ללא פיצוי וטענתי שהיא כלל לא הייתה מחויבת המציאות. כלומר, החוק הקיים מאפשר בהחלט להגיע לפירוש שונה. אף אם לא נדרוש השבחה שוות ערך ליתרת הקרקע שלא הופקעה, אזי לכל הפחות ניתן לדרוש שההפקעה תשמש למתן שירותים ציבוריים שנחוצים לבעל המקרקעין עצמו ולנכס שייבנה על יתרת הקרקע שלא הופקעה. לפי הפרשנות שהצעתי, אם מפקיעים לאדם את המקרקעין בשלמותם, הוא זכאי לקבל פיצוי מלא ואין להפחית מן הפיצוי. הפרשנות שהוצעה בפסק-דין פייצר התייחסה לסמכות להפקיע ללא פיצוי, כמעין מס אחיד בגובה 40%. אני טענתי שאין המדובר במס, אלא שצריך לקשור את שיעור ההפחתה לצורכי הבנייה של בעל הקרקע המופקעת".
בית המשפט העליון קבל בסופו של דבר את עמדתה של לוינסון-זמיר ושינה את הפרשנות לחוק באופן שמגן בצורה הולמת על הזכות לקניין פרטי. ההלכה שונתה בשנת 2001 בפסק דין הולצמן. ההלכה החדשה שנפסקה בבית המשפט העליון, חייבה כמובן גם את בתי המשפט האחרים והייתה לכך השפעה חשובה על המציאות. זאת לא הייתה רק התרומה שלה. היא מציינת כי במהלך השנים הועלו ביקורות נוספות, אבל לעבודת המחקר שלה הייתה בהחלט תרומה של ממש לשינוי ההלכה הנוהגת אשר באופן פוטנציאלי, היא קובעת, יכולה להשפיע על חייהם של אנשים רבים. | | |